EDI
Instrumentets konstruktion
Översikt
EDI består av tre delar:
En dator
Ett musikprogram (exempelvis Ableton Live)
En kontrollyta (exempelvis en grid-controller så som Ableton Push eller ett midikeyboard)
Dator
Huvudsaklig funktion: Som central hub för att koppla samman alla delar och att synka alla beståndsdelar.
Elever och lärare på respektive skolor använder Macbooks, därför kommer dessa guidelines utgå ifrån Macbooks i beskrivningar och exempel. Mjukvaror och kontrollytor (exklusive Logic Pro) är även kompatibla med PC-datorer.
Musikprogram
Huvudsaklig funktion: Skapa/spela upp ljud att spela med/till
Samtliga verksamheter har valt att i huvudsak utgå ifrån Ableton Live. Undervisning i vissa moment kan förekomma även i andra program, så som FL Studio och Logic Pro. Vid liveframträdanden används nästan uteslutande Ableton Live. I musikprogrammen undervisas eleven exempelvis i:
Navigering i datorns mappstruktur, programmen, dess funktioner och arbetsmetoder
Plugins & synthar (här används såväl ”stock”-plugins som plugins från tredje part)
Ljuddesign
Arrangering och produktion
Musikteknik för samspel
Kontrollyta
Huvudsaklig funktion: Att musicera på/styra musikprogrammet med
Vilken kontrollenheten en använder kan variera. Detta möjliggör för EDI-musikern att anpassa val av kontrollyta utifrån behov eller användningsområde. Exempel på användningsområden är:
att spela/musicera på
att spela in eller spela upp audio/midi clips/backingtracks
att sätta igång eller stänga av clips/backingtracks
förändra ljuddesign
Vilken funktion ljudet som spelas med ämnar fylla, samt personliga preferenser, styr valet av kontrollyta. Kontrollenheten på EDI är således annorlunda i förhållande till traditionella instrument. Anslagsytans layout kan varieras. Exempel på kontrollytor är:
Ableton Push ( en pad-yta om 64 pads och reglage)
Launchpad ( en pad-yta om 64 pads)
Midikeyboard ( av olika slag och storlek)
Drumpad (för fingerspel eller spel med trumstockar)
Signalflöde
Midi Information så som tonhöjd, tonlängd, ljudstyrka m.m. sker genom spel via tangenter, pads, och rattar och reglar på vald midi-kontroller (grid controller, midi klaviatur eller liknande. Genom usb-kabel alternativ midikabel mellan midi-controller och dator skickas midi-information till och från programmet. Genom att skapa en midi-kanal i prorammet kan programmet ta emot midiinformationen som skapas. På midi-kanalen placeras ett virtuellt instrumet som omvandlar midiinformationen till ljud. Ljudet skickas till en ljudutgång på dator eller ljudkort vidare till mixerbord, hörlurar eller högtalare.
Exempel på EDI-rigg
På bilden till höger består EDI-riggen av: en dator, Ableton Live och en Ableton Push. Programmet använder datorns interna ljudkort och skickar ut ljudet från datorns hörlursutgång vidare till mixerbord och högtalare. För att höra ljudet från datorn krävs att de kanaler som används på mixerbordet är aktiverade samt att PA-systemet är adekvat ihopkopplat och aktiverat ändamålsenligt. Vidare behöver, enligt bilden, numrerade steg ses över för att säkerställa goda förutsättningar för ett EDI-musicernade:
Koppla in ljudkabel i datorn (i detta exempel används en 3,5mm telekabel för att skicka ljudet från datorn till mixerbordet i stereo)
I programmet, gå till "Live" --> "Preferences" och sedan "Audio". I denna meny anges vart programmet tar emot ljud samt vart det skickar det. I Audio-menyn: ställ även "Buffer Size" till 128 eller 256 samples för att uppnå en spelbar latency.
Strömkabel inkopplad till dator.
USB-kabel mellan dator och kontrollyta. Här kan det behövas en dongle beroende på vilken modell av dator och kontrollyta som används.
USB-kabel inkopplad i kontrollyta.
Ev. strömkabel inkopplad i kontrollyta.
Välj ett ljud att spela med. Dra det till en midi-kanal. Markera kanalen och säkerställ att "Record arm"-knappen är intryckt på kanalen (den lyser isåfall rött).
Metodövning
Koppla in alla delar så som dator och valda kontollytor och välj ett ljud att spela med.
Samspela tillsammans med flera datorer, använd Ableton Link.
Låt programmet påverka externa analoga signaler, exempelvis en egen inkopplad mikrofon, eller signaler ifrån andra musiker i ensemblen.
Låt programmet lyssna på och anpassa sitt tempo efter extern ljudkälla (exempelvis audio med fjärdedelsrytm från bastrumma med funktionen Ableton Follow aktiverad).
Spaningar
Eleverna lär sig att använda sitt instruments konstruktion för att kreativt skapa, forma, bearbeta, designa och spela ljud av vitt skilda karaktär.
Utifrån vad en musikalisk situation kräver gör eleverna aktiva val gällande hur de hanterar och utnyttjar de olika delarna av sitt instruments konstruktion.
Instrumentets samtliga delar används inte alltid samtidigt (exempelvis när en ska fokusera på något specifikt).
Elever använder avancerade funktioner i programvaran (så som "keymapping”, ”midimapping" och Ableton Link).
Datorn används för att läsa noter på.
Instrumentet används för att bearbeta och korrigera exempelvis backingtracks och sounds löpande under repetitioner och lektioner.
Eleverna använder både stock plugins och tredjeparts plugins.
Nyckelfrågor
Hur optimerar vi instrumentet utifrån en given uppgift?
Vilken kontrollenhet lägger vi fokus vid? Varför?
Vilken programvara väljer vi att använda?
Checklista för instrumentets konstruktion
För att praktiskt kunna arbeta och musicera med EDI ska du tryggt kunna svara "ja" på följande frågor:
Har jag valt en dator, en programvara och en kontrollyta och installerat och kopplat ihop allt enligt tillverkarnas instruktioner?
Har jag kopplat in datorn i ett ljudkort, hörlurar eller PA-system och säkerställt att högtalare och ev mixerbord är rätt inkopplat och aktiverat samt gått igenom alla nödvändiga steg för att aktivera datorn för musicerande?