EDI
Progression
Översikt
Progressionen för en EDI-instrumentalist förhåller sig till spelteknisk och teknisk färdighetsutveckling, konstnärligt uttryck, tolkning och samspel. EDI möjliggör att bryta ut mindre delar i en musikalisk process.
I InSå-undervisningen synliggörs detta då en inte behöver arbeta med alla delar av instrumentets konstruktion samtidigt. När eleven ska skapa ett ljud kan ett undervisningspass till exempel ägnas åt djupdykning i mjukvaran och till bearbetning och manipulation av ljud. På samma sätt kan en lektion helt fokuseras på spelteknisk instuderingen och övning på en kontrollyta.
I ensemble kan delar av ett projekt, vid behov, genomföras i studiomiljö där ljuddesign och backingtracks för ensemblen skapas. Där kan hela gruppen delta och komma med synpunkter kring arrangemang, bidra med en eventuell inspelning och forma gruppens gemensamma resultat. Alternativt kan elever på traditionella instrument parallellt ägna tiden åt repetition. Då ett utkast på backingtracks är färdigt kan fokus sedan flyttas till repetition i helgrupp. Då kan exempelvis backingtracks och sound testat i förhållande till gruppens övriga instrumentstämmor och bearbetas vidare under repetitionen.
Tips
På nybörjarnivå kan en använda presets och instrumentlayout som främjar en låg ingångströskel.
På avancerad nivå analyserar och plankar EDI-instrumentalisten förlagor, skapar ljuddesign och utvecklar spelteknik optimerat för vald musik eller eget skapande.
Se ensembleundervisningen som en möjlighet att arbeta med flera processer samtidigt för att göra instuderingen effektiv för alla deltagare.
Motoriskt ger varje kontrollyta sina förutsättningar. Även den visuella återkopplingen skiljer sig åt. För att utveckla förståelse för skillnaderna och likheterna, övas spel på olika kontrollytor följt av reflektion och anpassning.
Samråd mellan InSå- och Ensemblelärare av metod- och materialval förbättrar förutsättningarna för progression inom alla områden för EDI.
Metodövning
InSå: Skapa övningar och uppgifter där enbart en del av instrumentets konstruktion (exempelvis kontrollytan) arbetas med. Öva in en låt på keyboard eller pad-yta eller öva uteslutande på användningen av programvaran (exempelvis Ableton Live).
InSå: Låt eleven välja en låt och en instrumentstämma. Låt sedan eleven skapa ljudet den ska spela instrumentstämman med - arbetet kan pågå i varierad längd utifrån hur djupt läraren vill utveckla elevens förmåga i ljuddesign och funktioner i programmet. I nästa steg övas låten in, antingen på gehör eller efter noter.
Ensemble: "Produktionsrep" Låt ensemblen i samarbete skapa ett ljudlandskap eller backingtracks som kompletterar gruppens övriga insatser. EDI-eleven är huvudansvarig och skapar ljuden i programmet som gruppen i samarbete kommer fram till att använda. När gruppen är nöjd med ett första utkast jobbar ni vidare med traditionell repetition. Under denna process utvärderas och ändras det förprogrammerade i takt med att repetitionerna fortskrider.
Ensemble: Arbeta i traditionell form med repetitionsarbete i ensemblesalen. Vid behov: ge EDI-eleven olika roller i låtens olika delar. Utvärdera sound och gör förändringar i takt med att repetitionerna fortskrider.
Spaningar
Två processer är igång parallellt. Den ena är traditionell repetition medan den andra processen innehåller skapande och löpande bearbetning av backingtracks.
Eleverna arbetar utanför lektionstid med sina respektive uppgifter för att utveckla resultatet för både sig själv och gruppen. Det kan vara genom att öva på sin instrumentstämma men också genom att bearbeta backingtracks.