EDI
Kreativitet
Översikt
EDI ger eleven möjlighet att arbeta kreativt från början, oavsett nivå.
När elever ombeds att skapa ett ljud, välja eller komma på en instrumentstämma och förbereda exempelvis samplingar eller backingtracks inför ensemblespel blir elevens kreativa förmåga tränad, även tydligt synliggjord. En förutsättning för att delta i ett musicerande sammanhang med EDI är att göra aktiva kreativa val. Att exempelvis skapa eller välja/bearbeta ett ljud att spela med är en förutsättning för att kunna delta i musicerandet. Kreativa val blir därför en naturlig förutsättning för att kunna praktisera EDI.
Eftersom datorn i teorin kan låta som de flesta instrument behöver EDI-instrumentalisten aktivt göra kreativa val kring exempelvis:
Ljuddesign
Musikstil
Instrumentets konstruktion (t.ex. val av kontrollyta)
Tips
Jobba utifrån inspiration och förlagor, undvik facit.
Låt den kreativa processen leda lärandet.
Välj kontrollyta som passar elevens förkunskaper och låtens behov. Placering av kontrollyta fastställs med ergonomi och spelarbarhet i åtanke.
Metodövning
InSå: Ge eleven i uppgift att producera ett backingtrack (på en, utifrån eleven, lämplig nivå). Det kan exempelvis vara en remix på en låt. Eleven kan ha som mål att låten ska spelas i en ensemble och att eleven i ett senare skede "mute:ar" de instrument som den riktiga ensemblen kan bidra med. Eleven kan även själv spela en instrumentstämma i denna produktion. Eleven får här göra kreativa val kring sound, form och reflektera kring nivå på instrumentstämmorna som skapas för att kunna vara rimliga i nivå för sig själv och resten av ensemblen att spela.
InSå: Skapa ljud att spela med, exempelvis utifrån en förlaga (t ex en synth). Försök komma så nära originalet som möjligt men reflektera över vilka skillnaderna blir och hur dessa kan förstärkas för att skapa ett mer träffsäkert och personligt sound utifrån det eleven konstnärligt vill förmedla med sitt spel.
Ensemble: Låt gruppen vara delaktig i arrangemangsprocessen och komma med feedback utifrån sound och form. Låt medlemmarna reflektera över nivå på det speltekniska och gemensamt komma fram till en helhet som representerar dem som grupp och det de vill förmedla med sitt framträdande.
Ensemble: Låt EDI-instrumentalisten sampla av akustiska element som spelas av instrumentalister i ensemblen och spela dessa samples med finger drumming.
Spaningar
Utifrån en förlaga analyseras ljud av lärare och elev. I en kreativ process för att återskapa ljuddesignen används kontrollytan Push för att styra parametrar i Abletons syntar. Man utgår från "presets" som har liknande kvaliteter och modifierar dessa för att efterlikna originalet.
I den ljudskapande fasen utnyttjas instrumentets konstruktion och de möjligheter som kommer därav uppkommer till fullo för att kreativt forma, skapa och bearbeta ljud.
I ensemble bearbetar elev sound på instrument, ljudbild och arrangemang på backingtrack i stunden för att skapa en starkare helhet.
Genre diskuteras utifrån ljuddesignsskillnader. Läraren frågar om det är en elektronisk eller akustisk karaktär.
Eleven väljer att utgå från en preset och hänvisar till tidsaspekten.
EDI-eleven problemlöser självständigt launchning efter instruktion kring ändrad form.
EDI-eleven skapar samples av instrumenten i ensemblerummet och spelar dessa på sampler.
Nyckelfrågor
Hur aktiveras och bibehålls elevernas kreativa arbete?