EDI
Spelteknik
Översikt
Inom ramen för det genomförda forskningsprojektet ser vi att de som deltagit har valt, i delar, olika inriktning när det kommer till undervisning i spelteknik på kontrollytor med pads. På den ena skolan undervisas det uteslutande i tvåhandsteknik medan det i den andra verksamheten förekommer både två- och enhandsteknik. Testa gärna de olika metoderna.
Speltekniken varierar baserat på vilken roll och kontrollyta du har valt för att spela din stämma.
Vid rytmiskt spel används oftast en kontrollyta med "pads", exempelvis Launchpad eller Push. Den som spelar kan använda olika typer av spelteknik, exempelvis en- eller tvåhandsteknik, med anpassad layout på anslagsytan.
Vid tonalt spel används både kontrollytor med "pads" samt kontrollytor med tangenter, exempelvis ett traditionellt midikeyboard.
Vid ackordspel används både kontrollytor med "pads" samt kontrollytor med tangenter.
Vid styrning av ljuddesign används oftast en kontrollyta med rattar och reglar. Dessa är många gånger integrerade i en annan kontrollyta, exempelvis Push eller Novation Launchkey.
Det dynamiska musicerandet på EDI kan ta form utifrån flera lager. Själva anslaget på exempelvis grid-kontrollern eller keyboarden styr vilken dynamik som återges. Andra sätt att påverka dynamik kan vara styrning utav ljuddesign där ljudet som musiceras med kan ändras över tid utifrån flertalet parametrar. Exempel på ljuddesignsparametrar som kan användas för att skapa dynamiska variationer över tid är bearbetning av frekvensåtergivning, rumsklanger och övertonsvariation.
Vid spel med Clip-launch används kontrollyta som kan spegla programmet visuellt, exempelvis Push eller Novation Launchpad.
Syftet med EDIstens roll i ensemblen och vilka förkunskaper eleven har styr vilken kontrollyta som bäst används.
Placera kontrollyta på ett sådant sätt att god ergonomi och spelbarhet uppnås.
Fördjupning
Grid-baserad kontrollyta
En grid-baserad kontrollyta är en kontroller som i huvudsak består av pads, exempelvis en Push eller Launchpad. Dessa kontrollytor kan programmeras att ha flera olika mönster för hur toner eller percussiva ljud visas, vilket baseras på användningsområde, vilken funktion ljudet som spelas med ämnar fylla samt personliga preferenser.
Det finns flertalet speltekniker på en grid-baserad kontrollyta. Nedan ges exempel på två för trumspel och två för tonalt spel och ackordspel.
Trummor (drum-rack)
I Ableton Live används en plugin som heter “drum rack” för att sätta ihop ett trumset. Denna plugin speglar designen av en pad-yta, där varje pad innehåller ett trumljud (exempelvis en virveltrumma). I Live finns en standard för hur dessa trumljud är utplacerade - detta mönster återkommer i alla de förprogrammerade trumseten. I drum rack kan en fritt flytta runt trumljuden för att bygga sin egen layout.
Som musiker kan en spela enligt den fördefinierade standarden eller programmera sin egen, antingen via programmet eller med hjälp utav sin kontrollytas mjukvara för att möjliggöra andra speltekniker. Nedan följer exempel på speltekniker utifrån båda fallen.
Tvåhandsteknik (alternating hands)
Tvåhandsteknik används vid spel utifrån den förprogrammerade struktur som finns inbyggd i såväl program som kontrollyta. Här använder en som utgångspunkt:
Vänster ringfinger till kick.
Vänster pekfinger till snare.
Höger pekfinger till hi-hat.
Långfingren på båda händerna används till de övriga, underdelande slagen och fills. Även på pads som ligger vid sidan om eller över/under de pads som inte faller inom ramen för den ovan angivna fingersättningen.
Enhandsteknik (dominant hand)
Enhandsteknik används exempelvis vid spel utifrån en egen skapad layout på sin kontrollyta. Speltekniken baseras på att en spelar med den hand en har mest motorisk kontroll över. Layouten kan vara speglad så att samma teknik kan användas oberoende om du är vänster- eller högerhänt. I ett exempel där du spelar med höger hand kommer då de grundläggande trumljuden placeras på följande sätt:
Långfinger spelar hi-hat (både stängd och öppen).
Pekfinger spelar virveltrumma eller klappljud.
Tumme spelar bastrumma.
Detta är en grund för enklare komp där exempelvis hi-hat spelar åttondelar, virvel på två och fyra samt bastrumma på ett och tre. Vid mer avancerat spel bygger en vidare på metoden och utvecklar med underdelningar i vänster hand så som skuggslag och andra accenter.
Drum Rack Standard Layout
Drum Rack Speglad Layout
Tonalt spel
Precis som vid trumspel kan man också spela med olika layouter när det är toner som visas på kontrollytan, exempelvis olika intervallstapling vertikalt, i olika skalor eller i kromatiskt läge. En utgångspunkt för dessa kontrollytor kan vara kromatiskt läge med kvarts- eller molltersstapling.
Launchpad X
Layout med molltersstapling.
Ableton Push 3
Layout med kvarttonsstapling.
Metodövning
Metodövning rytmisk roll "grid"-kontroller:
Öva in ett standard pop/rock-trumkomp med tvåhandsteknik.
Programmera en egen layout och öva in ett standard pop/rock-trumkomp med enhandsteknik
Metodövning harmonisk roll "grid"-kontroller:
Spela 3-ackordslåt där ackorden spelas i grundläge. Testa olika varianter av vertikal intervallstapling, med både skalor och kromatisk vy.
Metodövning melodisk roll "grid"-kontroller:
Spela en basstämma med olika varianter av vertikal intervallstapling, med både skalor och kromatisk vy.
Spela en melodi med olika varianter av vertikal intervallstapling, med både skalor och kromatisk vy.
Metodövning (ljuddesign & dynamiskt spel):
Val av kontroller utifrån behov.
Koppla parametrar du önskar styra i programmet till de reglage på kontrollytan som du vill använda.
Koppla exempelvis en ratt på kontrollytan till en reverb send. Styr reverbmängd under låtens gång efter önskad mängd.
Metodövning (Clip launch):
Spela upp arrangemangsdelar med vald kontrollyta (genom att aktivera olika ”scenes” i Ableton Live).
Variera arrangemanget genom att lägga till och ta bort enskilda instrument/ljud vid genomspelning.
Spaningar
Rytm:
Vid undervisning pratar en om hur en skapar dynamisk skillnad vid trumspel.
Läraren pratar om hur designen av drum rack kan påverka speltekniken på olika sätt.
Lärare och elev spelar på olika anslagsytor men med samma layout.
Melodi:
En använder olika typer av anslagsytor.
En spelar med olika layout på gridkontrollers.
Midiclip förekommer som notbild.
Harmonik:
Läraren visar en specifik spelteknik med ackordomläggningar och fingersättning för ackordspel.
Vid ackordspel på pad-yta använder en en kromatisk layout där padsen vertikalt är staplade i kvarter eller små terser.
En pratar om referenspunkter på pad-ytan för att snabbare se exempelvis intervaller.
Tips
Vid spel med klick kopplas hörlurar till externt ljudkort med dedikerad ljudadressering från Ableton.
Vid spel med flera datorer, vid launchning av loopar/clips och behov av att spela i samma tempo, synkroniseras dessa med Ableton Link .
Placera dator, kontrollyta och annan utrustning på ett sådant sätt att god ergonomi och spelbarhet uppnås. Ändamålsenliga stativ kan ha flera olika utföranden.
Utgå ifrån elevens förkunskaper och låtens behov vid val av anslagsyta.
För att kunna styra flera funktioner och/eller spela samtidigt kan en välja att använda flera kontrollytor parallellt. Exempelvis launcha clips på en kontrollyta parallellt med att spela på rytm/melodi/harmonik på den andra.
För att skapa möjlighet för eleven att musicera med dynamisk variation även kopplat till ljuddesignförändringar: lägg till en EQ-plugin på ljudets kanal och koppla exempelvis lågpassfiltret (high-cut) till en potentiometer på kontrollytan. På så vis kan eleven variera sitt dynamiska spel utifrån anslagsstyrka såväl som soundåtergivning under låtens gång.
Nyckelfrågor
Vilken anslagsyta passar speltekniskt baserat på den roll och stämma som jag ska spela?
Hur ska jag designa min anslagsytas layout för att skapa bäst förutsättningar för spelbarhet?