EDI

Roll och Funktion

Översikt

Eftersom EDI, i teorin, kan låta som vilket instrument som helst blir det ofta relevant att fundera över vilken roll och funktion instrumentet ska fylla i olika situationer och musikaliska sammanhang. Vilken roll och funktion en elev fyller kan falla sig naturligt utifrån de projekt eleven hamnar i, exempelvis den reguljära ensembleundervisningen. I InSå-undervisningen får eleven testa olika musikaliska roller och funktioner. 

Eleven tar helheten som utgångspunkt när den angriper en musikalisk uppgift. Eleven funderar över vilken roll och funktion den föredrar att bidra med, eller vad eleven tror resten av det musikaliska sammanhanget lyfts av. Finns det ett behov av någon som spelar bas eller behövs programmerade/spelade elektroniska trummor för att fånga en genre träffsäkert? Ska EDI fylla en rytmisk, melodisk eller harmonisk roll i den musikaliska helheten? Ska den kompa eller ta en mer solistisk roll? Ska EDI-instrumentalisten ha olika roller i olika delar av låten? 

Tips


Metodövning


Spaningar