EDI
Roll och Funktion
Översikt
Eftersom EDI, i teorin, kan låta som vilket instrument som helst blir det ofta relevant att fundera över vilken roll och funktion instrumentet ska fylla i olika situationer och musikaliska sammanhang. Vilken roll och funktion en elev fyller kan falla sig naturligt utifrån de projekt eleven hamnar i, exempelvis den reguljära ensembleundervisningen. I InSå-undervisningen får eleven testa olika musikaliska roller och funktioner.
Eleven tar helheten som utgångspunkt när den angriper en musikalisk uppgift. Eleven funderar över vilken roll och funktion den föredrar att bidra med, eller vad eleven tror resten av det musikaliska sammanhanget lyfts av. Finns det ett behov av någon som spelar bas eller behövs programmerade/spelade elektroniska trummor för att fånga en genre träffsäkert? Ska EDI fylla en rytmisk, melodisk eller harmonisk roll i den musikaliska helheten? Ska den kompa eller ta en mer solistisk roll? Ska EDI-instrumentalisten ha olika roller i olika delar av låten?
Tips
Lyft gärna de olika rollerna med hela ensemblen när ni bestämmer instrumentation på låtens arrangemang.
Utmana ensemblens traditionella roller genom bearbetning av musiken i olika genrer och lyft vad det innebär för instrumentation och roller.
Avgränsa EDI-isten roll och funktion utifrån elevens förkunskaper och förmåga. Utveckla genom fördjupning, breddning samt utökning av roll och funktion.
Metodövning
InSå: Välj en låt att spela under en period - låt eleven spela flera olika instrumentstämmor i samma låt. Arbeta med ljuddesign och låt eleven öva på att skapa ljuden hen ska spela med.
Inså: Improvisation med Live looping - samspela genom att använda Ableton Link. Välj ett antal roller var och skapa ljud för dessa, antingen innan eller i stunden. Spela sedan tillsammans och reagera på varandras musikaliska input.
Ensemble: Låt eleven identifiera behov eller "luckor" i instrumentation och arrangemang där hen kan bidra och förhöja det musikaliska resultatet. Finns det något uppenbart i det tänkta arrangemanget som är lämpligt för EDI?
Ensemble: Låt eleven ta rollen att i realtid processera andra akustiska instruments ljudsignal, exempelvis bearbeta sångstämmor med vocoder och/eller ljudeffekter.
Spaningar
Läraren ber eleverna att reflektera kring vilka roller som kan vara möjliga att ta på EDI samt vad det innebär för dem som musiker.
Elevens val av instrumentstämma påverkar valet av kontrollyta att spela med.
Lärare kan behöva förmedla till eleverna vilken stämma de ska spela eller vilken roll de ska ta i en låt då det inte alltid är givet eftersom instrumentet saknar tradition.
Ensemblen består av både traditionella instrument samt EDI. EDI instrumentalisterna tar en rytmisk (trummor) och tonal (bas) roll.
Eleverna har varierande stämmor och roller i ensemblen under låtens gång (så som att spela bas, styra effekter på sången, sköta backingstracks etc).